کد مطلب:193028 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:98

پیامبران اولوالعزم کیانند؟ و چگونه به این مقام نائل آمدند؟
سماعه گوید: از امام صادق - علیه السلام - معنی فرمایش خدا: (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسل) [1] «پس صبر كن آن گونه كه پیامبران «اولوا العزم» صبر كردند»، پرسیدم.

حضرت فرمودند: (پیامبران اولوا العزم عبارتند از): نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد كه صلوات خدا بر آنها و بر همه ی انبیاء الهی باد.

گفتم: چگونه اولواالعزم شدند؟

حضرت فرمودند: چون نوح با كتاب و شریعتی فرستاده شد و هر پیامبری كه پس از نوح - علیه السلام - آمد طبق كتاب و شریعت و برنامه ی نوح عمل می كرد، تا اینكه ابراهیم - علیه السلام - با صحف فرستاده شد و وجوبا كتاب نوح كنار گذاشته شد اما نه از باب كفر به آن كنار گذاشته شد.



[ صفحه 105]



و هر پیامبری پس از ابراهیم آمد طبق كتاب و شریعت و برنامه ی ابراهیم عمل نمود، تا اینكه حضرت موسی با تورات فرستاده شد، و با امر واجب (و مصلحت خاصی) صحف ابراهیم كنار گذاشته شد.

پس هر پیامبری كه پس از موسی آمد طبق تورات و شریعت و برنامه ی موسی عمل نمود تا اینكه حضرت مسیح با انجیل فرستاده شد، و با امر واجب (و مصلحت خاصی) شریعت موسی و برنامه ی او كنار گذاشته شد.

پس هر پیامبری پس از مسیح آمد طبق شریعت و برنامه ی مسیح عمل نمود تا اینكه رسول خدا محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - فرستاده شد و بر قرآن و شریعت و برنامه خود آمد.

بنابراین؛ حلال او حلال است تا روز قیامت، و حرام او حرام است تا روز قیامت، اینها اولواالعزم از پیامبران هستند. [2] .


[1] سوره ي احقاف آيه ي 35.

[2] بحارالأنوار: ج 10 ص 56 ح 55.